God, country and home. The trilogy in the education of women

Authors

  • Teresa González Pérez Universidad de La Laguna

DOI:

https://doi.org/10.3989/hs.2013.055

Keywords:

Dictatorship, church, women, Women’s Section, Education, National-Catholicism

Abstract


Franco’s dictatorial regime was based on principles of authority and patriarchal hierarchy noticeable impact on social relations. The ideological discourse supported by the church was underlying all the public and private activity. The image of women was the same as they had in ancient times, but this time with a turn ideological motivations in pursuing guarantors and legitimacy of the regime through the family. With the support of the Church and the Women’s Section was mythologized female model supported in the trilogy God, Country and Home. Education built the prototype of a woman leaning on the traditional Catholic discourse is perpetuated throughout the dictatorship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcalde, M. 1999. Mujeres en el franquismo: Exiliadas, nacionalistas y opositoras. Barcelona, Flor del Viento.

Alted Vigil, A. 1991. "Las mujeres en la sociedad española de los años cuarenta", en Las Mujeres y la Guerra Civil Española. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales/Instituto de la Mujer.

Ballarín Domingo, P. 2001. La educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX). Madrid: Síntesis.

Capitán Díaz, A. 2000. Educación en la España contemporánea. Barcelona, Ariel Educación.

Campo, S. del. 1974. "Política demográfica de la familia y de la natalidad en España". Revista Sistema, 4: 47-73.

Escolano Benito, A. 2002. La educación en la España contemporánea. Madrid: Biblioteca Nueva.

Ferrer Muñoz, M. 1996. "Alzamiento y guerra civil en Gran Canaria". Jornadas de Historia contemporánea de Canarias. Las Palmas de Gran Canaria: Real Sociedad Económica de Amigos del País.

Flecha García, C. 1989. Algunos aspectos sobre la mujer en la política educativa durante el régimen de Franco. Revista Interuniversitaria de Historia de la Educación, nº 8: 77-98.

Gallego Méndez, M. T. 1998. Mujer, Falange y Franquismo. Madrid, Taurus.

González Menéndez-Reigada, A. 1940. Mujeres de España. Santa Cruz de Tenerife: Imprenta Católica.

González Pérez, T. 2009. Los programas escolares y la transmisión de roles en el franquismo: La educación. Bordón, Vol. 61-3: 96.

Guerra Palmero, R. 2007. La Falange en Canarias (1936-1950). Santa Cruz de Tenerife: CCPC.

Marías Cadenas, S. 2006. La Sección Femenina en el medio rural: auxilio material, formación de la mujer y control social. Universidad de Zaragoza.

Nielfa Cristóbal, Gloria (Coord). 2003. Mujeres y Hombres en la España franquista: sociedad, economía, política, cultura. Madrid, Ed. Complutense.

Payne, S. G. 1997. El régimen de Franco. 1936-1975. Madrid: Alianza Editorial.

Primo de Rivera, P. 1983. Recuerdos de una vida. Madrid: Ediciones Dyrsa.

Rabazas Romero, T. y Ramos Zamora, S. 2006. La construcción del género en el franquismo y los discursos educativos de la Sección Femenina. Encounters on Education. Volumen 7, Fall: 51.

Roca i Girona, J. 1991. "Algunos elementos constitutivos del discurso dominante sobre la mujer en la posguerra española". En M. Nash y S. Tavera (Coord.) Las Mujeres y la Guerra Civil Española. Madrid: Ministerio de Cultura.

Sección Femenina de FET y JONS (1942). Lecciones para los Cursos de Formación e Instructoras de Hogar, Madrid: 16.

Serrano Haro, A. 1946. La escuela rural. Madrid: Escuela Española.

Suárez Fernández, L. 1993. Crónica de la Sección Femenina y su tiempo. Madrid: Nueva Andadura: 1993: 108.

Toboso Sánchez, P. 2009. Las mujeres en el siglo xxi: Igualdad jurídica, discriminación cotidiana. En P. Pérez Cantó, P. (ed.) De la Democracia ateniense a la democracia paritaria. Barcelona: Icaria editorial.

Valcárcel, A. 2000. Rebeldes hacia la paridad. Barcelona, Plaza & Janes, 2000, pp. 84-85.

VV.AA. 2000. Historia de las Mujeres. Sigo XX. Tomo 5º. Madrid: Taurus minor.

Downloads

Published

2014-06-30

How to Cite

González Pérez, T. (2014). God, country and home. The trilogy in the education of women. Hispania Sacra, 66(133), 337–363. https://doi.org/10.3989/hs.2013.055

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)