God, country and home. The trilogy in the education of women
DOI:
https://doi.org/10.3989/hs.2013.055Keywords:
Dictatorship, church, women, Women’s Section, Education, National-CatholicismAbstract
Franco’s dictatorial regime was based on principles of authority and patriarchal hierarchy noticeable impact on social relations. The ideological discourse supported by the church was underlying all the public and private activity. The image of women was the same as they had in ancient times, but this time with a turn ideological motivations in pursuing guarantors and legitimacy of the regime through the family. With the support of the Church and the Women’s Section was mythologized female model supported in the trilogy God, Country and Home. Education built the prototype of a woman leaning on the traditional Catholic discourse is perpetuated throughout the dictatorship.
Downloads
References
Alcalde, M. 1999. Mujeres en el franquismo: Exiliadas, nacionalistas y opositoras. Barcelona, Flor del Viento.
Alted Vigil, A. 1991. "Las mujeres en la sociedad española de los años cuarenta", en Las Mujeres y la Guerra Civil Española. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales/Instituto de la Mujer.
Ballarín Domingo, P. 2001. La educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX). Madrid: Síntesis.
Capitán Díaz, A. 2000. Educación en la España contemporánea. Barcelona, Ariel Educación.
Campo, S. del. 1974. "Política demográfica de la familia y de la natalidad en España". Revista Sistema, 4: 47-73.
Escolano Benito, A. 2002. La educación en la España contemporánea. Madrid: Biblioteca Nueva.
Ferrer Muñoz, M. 1996. "Alzamiento y guerra civil en Gran Canaria". Jornadas de Historia contemporánea de Canarias. Las Palmas de Gran Canaria: Real Sociedad Económica de Amigos del País.
Flecha García, C. 1989. Algunos aspectos sobre la mujer en la política educativa durante el régimen de Franco. Revista Interuniversitaria de Historia de la Educación, nº 8: 77-98.
Gallego Méndez, M. T. 1998. Mujer, Falange y Franquismo. Madrid, Taurus.
González Menéndez-Reigada, A. 1940. Mujeres de España. Santa Cruz de Tenerife: Imprenta Católica.
González Pérez, T. 2009. Los programas escolares y la transmisión de roles en el franquismo: La educación. Bordón, Vol. 61-3: 96.
Guerra Palmero, R. 2007. La Falange en Canarias (1936-1950). Santa Cruz de Tenerife: CCPC.
Marías Cadenas, S. 2006. La Sección Femenina en el medio rural: auxilio material, formación de la mujer y control social. Universidad de Zaragoza.
Nielfa Cristóbal, Gloria (Coord). 2003. Mujeres y Hombres en la España franquista: sociedad, economía, política, cultura. Madrid, Ed. Complutense.
Payne, S. G. 1997. El régimen de Franco. 1936-1975. Madrid: Alianza Editorial.
Primo de Rivera, P. 1983. Recuerdos de una vida. Madrid: Ediciones Dyrsa.
Rabazas Romero, T. y Ramos Zamora, S. 2006. La construcción del género en el franquismo y los discursos educativos de la Sección Femenina. Encounters on Education. Volumen 7, Fall: 51.
Roca i Girona, J. 1991. "Algunos elementos constitutivos del discurso dominante sobre la mujer en la posguerra española". En M. Nash y S. Tavera (Coord.) Las Mujeres y la Guerra Civil Española. Madrid: Ministerio de Cultura.
Sección Femenina de FET y JONS (1942). Lecciones para los Cursos de Formación e Instructoras de Hogar, Madrid: 16.
Serrano Haro, A. 1946. La escuela rural. Madrid: Escuela Española.
Suárez Fernández, L. 1993. Crónica de la Sección Femenina y su tiempo. Madrid: Nueva Andadura: 1993: 108.
Toboso Sánchez, P. 2009. Las mujeres en el siglo xxi: Igualdad jurídica, discriminación cotidiana. En P. Pérez Cantó, P. (ed.) De la Democracia ateniense a la democracia paritaria. Barcelona: Icaria editorial.
Valcárcel, A. 2000. Rebeldes hacia la paridad. Barcelona, Plaza & Janes, 2000, pp. 84-85.
VV.AA. 2000. Historia de las Mujeres. Sigo XX. Tomo 5º. Madrid: Taurus minor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.