The music in a spanish parish church during the 18th century: the church of Our Lady of the Rosary in Salobreña (Granada)
DOI:
https://doi.org/10.3989/hs.2013.039Keywords:
Parish church, Music, Sung mass, OrganAbstract
In this article we study the musical activity developed in the parish church of Our Lady of The Rosary in the village of Salobreña ,Granada, during the 18th century. With this it is shown that the collegiate churches and cathedrals were not the only churches which used the music as a normal liturgical element, but the parish churches, even the modest ones which did not have a musical chapel or a great choir for the divine services, also included in their worships musical elements to increase their solemnity. In addition, these celebrations were often sponsored by brotherhoods or individuals.
Downloads
References
Asensio Palacios, J.C. 2003. El canto gregoriano. Historia, liturgia, formas… Madrid: Alianza Editorial.
Berenguer, J.L. y Díaz, J.B. 1986. «Orgue de Callosa d´en Sarrià». Cabanilles 17: 4-10 y 23-24.
Brugués i Agustí, L. 2008. La música a Girona. Girona: Diputació.
Capdepón Verdú, P. 2011. La música en Irún en el siglo XIX: la capilla de música de la iglesia de Santa María del Juncal. Irún: Ayuntamiento.
Ciudad Ruiz, M. 2008. «La bocina y el pecado mortal. Dos tradiciones calzadeñas de Semana Santa». Veracruz 19: 65-67.
Corral Báez, F.J. 2000. La capilla de música de la catedral de Guadix en el siglo XVIII. 3 vols. Tesis doctoral: Universidad de Granada.
Cruz Cabrera, J.P. y Escañuela Cuenca, E. 2007. Almuñécar, Salobreña y La Almijara. Granada: Diputación Provincial.
García Martín, J.H. 2011. Música religiosa en la Castilla rural de los siglos XVIII y XIX. La capilla de música de la iglesia de los Santos Juanes de Nava del Rey (1700-1890). Tesis doctoral: Universidad de Salamanca
Guerrero, P. 1573. Constituciones synodales del arçobispado de Granada, hechas por el illustrisimo reverendisimo señor don Pedro Guerrero, arçobispo de la Sancta Yglesia de Granada, en el Sancto Synodo que su señoria reverendisima celebró a quatorze dias del mes de octubre del año MDLXXII. Granada: Hugo de Mena.
Isusi Fagoaga, R. 2002. La música en la catedral de Sevilla en el siglo XVIII: la obra de Pedro Rabassa y su difusión en España e Hispanoamérica. 3 vols. Tesis doctoral: Universidad de Granada.
López-Calo, J. 1963. La música en la catedral de Granada en el siglo XVI. 2 vols. Granada: Fundación «Rodríguez Acosta».
Marín López, M.A. 2002. «¿Una historia imposible? Música y devoción en Úbeda durante el Antiguo Régimen», en A. Moreno Mendoza (dir.), Úbeda en el siglo XVI: 141-166. Úbeda: El Olivo.
Martín Moreno, A. 1985. Historia de la música IV. Siglo XVIII. Madrid: Alianza Música.
Martínez Gil, F. 1993. Muerte y sociedad en la España de los Austrias. Madrid: Siglo XXI.
Martínez Morellá, V. 1954. La capilla de música de la colegiata de San Nicolás de Alicante. Siglo XVIII. Alicante: Artes Gráficas Alicante.
Navas Rodríguez, J. 2001. Salobreña. Guía histórica y monumental. Salobreña: Alhulia.
Nicolau Bauzá, J. 1986. «Un orgue per a la Capella de la Mare de Déu de Gràcia a l´esglèsia de Sant Agustí de Valencia (1503)». Cabanilles 17: 25-26.
Nicolau Bauzá, J. 1986. «Un orgue per a la parroquia de Sant Tomàs de Valencia (1489)». Cabanilles 17: 27-29.
Pérez Mancilla, V.J. 2009. La música en la iglesia de Santa María de Huéscar hasta el siglo XIX. Tesis doctoral: Universidad de Granada.
Pérez Mancilla, V.J. 2013. «Historiografía musical de las parroquias en España: estado de la cuestión». Anuario Musical 68: en prensa.
Pulido Castillo, G. 2002. «La afortunada recuperación de un libro de actas de la Hermandad de la Virgen de la Cabeza (1777-1794)». Úskar 5: 85-115.
Ramos López, P. 1994. La música en la catedral de Granada en la primera mitad del siglo XVII: Diego de Pontac. 2 vols. Granada: Centro de Documentación Musical de Andalucía.
Real Academia Española (Madrid). 1726-1739. Diccionario de la lengua castellana en que se explica el verdadero sentido de las voces, su naturaleza y calidad, con las phrases o modos de hablar, los proverbios o refranes y otras cosas convenientes al uso de la lengua. 6 vols. Madrid: Real Academia Española.
Righetti, M. 1955-1956. Historia de la liturgia. 2 vols. Madrid: Editorial Católica.
Ros-Fábregas, E. 1998. «Historiografía de la música en las catedrales españolas: nacionalismo y positivismo en la investigación musicológica». Codexxi. Revista de Comunicación Musical 1: 68-135.
Suárez Pajares, J. 2000. «El auge de la guitarra moderna en España», en M. Boyd y J.J. Carreras López (eds.), La música en España en el siglo XVIII: 251-270. Madrid: Cambridge University Press.
Vilar i Torrens, J.M. 1991. «Sobre la música barroca per a xeremies a Catalunya i la seva evolució posterior». Cuadernos de Sección-Música 5: 109-153.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.