The beginnings of the Seminary of Our Lady of the Assumption of Guatemala, 1598-1620. A successful and hardly tridentine Project
DOI:
https://doi.org/10.3989/hs.2012.006Keywords:
Council seminaries, clergy formation, ecclesiastical reform in the IndiesAbstract
This work considers the study of the foundation and first years of existence of the council seminary of the Guatemala diocese, created in 1598 by Bishop Fray Gómez Fernández de Córdoba. The aim is to point out how the constant work thescarce conflicts which it faced in those days owing to the fact that, and unlike the preceding foundations, the seminary of Our Lady of the Assumption was not begun exactly as an Episcopal project, due to the close connection it maintained with the royal powers, as well as the particular constitutions enshrined in its foundation. This is another clear example of the slow introduction and adaptation undergone by the tridentine legislation in America.
Downloads
References
Arechederreta y Escalada, Juan Bautista. 1796. Catálogo de los Colegiales del insigne viejo y mayor de Santa María de Todos los Santos. México: Mariano Joseph de Zúñiga y Ontiveros.
Barrachina Estevan, Pablo. 1947. «Figura jurídica del Colegio de «Corpus Christi» de Valencia». Revista española de derecho canónico II, 5: 439-483.
Cartas de Indias. Públicalas por primera vez el Ministerio de Fomento. 1877. Madrid: Manuel G. Hernández. «Constituciones que han de guardar los colegiales del Colegio Seminario de San Antonio Abad de la ciudad de Cuzco». 1940. En Rubén Vargas Ugarte (ed.), Manuscritos peruanos de la Biblioteca Nacional de Lima: 44-57. Lima: Biblioteca Nacional de Lima.
El Sacrosanto y Ecumenico Concilio de Trento, traducido al idioma castellano por Don Ignacio López de Ayala, agrégase el texto latino corregido según la edición auténtica de Roma, publicada en 1564. 1785. Madrid: Imprenta Real.
Encinas, Diego de. 1945-46. Cedulario indiano recopilado por Diego de Encinas, reproducción facsímil de la edición única de 1596. vol. I. Madrid: Cultura Hispánica.
Fuentes y Guzmán, Antonio Francisco. 1933. Recordacion florida discurso historial y demostración natural, material, militar y política del Reyno de Guatemala. vol. III. Guatemala: Tipografía nacional.
Garza, Mercedes. 1992. Literatura Maya. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
González Orellana, Carlos. 1960. Historia de la Educación en Guatemala. México: Costa Amic.
Guibovich Pérez, Pedro M. 2006. «Como Güelfos y Guibelinos: Los colegios de San Bernardo y San Antonio abad en el Cuzco durante el siglo XVII». Revista de Indias LXVI, 236: 107-132.
Gutiérrez Rodríguez, Víctor. 1992. «El colegio novohispano de Santa María de Todos los Santos. Alcances y Límites de una institución colonial». Estudios de historia social y económica de América 9: 23-35.
Hernández de Alba, Guillermo. 1969. Documentos para la historia de la educación en Colombia, 1540-1653. vol. I. Bogotá: Patronato colombiano de Ciencias y Artes.
Juarros, Domingo. 1808. Compendio de la historia de la ciudad de Guatemala. vol. I. Guatemala: Ignacio Beteta.
Martínez López Cano, Pilar. 2005. «Acercamiento a los ingresos de la universidad de México en la primera mitad del siglo XVII», en Enrique González González y Leticia Pérez Puente (eds.), Permanencia y Cambio. Universidades hispánicas, 1551-2001. I: 249-276. México: Centro de Estudios sobre la Universidad - UNAM.
Mata Gavidia, Jose. 1954. Fundacion de la universidad en guatemala, 1548-1688. Guatemala: Editorial universitaria.
Pérez Puente, Leticia. 2010. «Un seminario conciliar entre dos iglesias. Quito 1565-1583», en Jorge Correa (ed.), Facultades y Grados. X Congreso internacional de Historia de las universidades hispánicas. II: 219-242. Valencia: Universidad de Valencia.
Pérez Puente, Leticia. 2010. El concierto imposible los concilios provinciales en la disputa por las parroquias indígenas (México, 1555-1647). México: Universidad Nacional Autónoma de México. (La Real Universidad de México, estudios y textos 26).
Pérez Puente, Leticia. 2010. «San Carlos de Guatemala. Universidad pública o universidad conventual». Revista Iberoamericana de Educación Superior 1, núm. 2.
Pérez Puente, Leticia. 2012. «La fundación del seminario conciliar y el fortalecimiento de al jurisdicción episcopal, Lima 1564-1603», en Rodolfo Aguirre Salvador (ed.), Espacios de saber, espacios de poder. Iglesia, universidades y colegios en Hispanoamérica, siglos XVI-XIX: 74-97. México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la educación, UNAM.
Peset, Mariano. 2000. «Espacio y localización de las universidades hispánicas». Cuadernos del Instituto Antonio de Nebrija 3: 189-232.
Recopilación de leyes de los reinos de las Indias mandadas imprimir y publicar por la Magestad Católica del rey Don Carlos II. 1841. Madrid: Boix.
Salazar, José Abel. 1946. Los estudios eclesiásticos superiores en el Nuevo Reino de Granada (1563-1810). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas / Instituto Santo Toribio de Mogrovejo.
Salazar, Ramón A. 1897. Historia del desenvolvimiento intelectual de Guatemala. La colonia. vol. I. Guatemala: Tipografía nacional.
Suñe Blanco, Beatríz. 1997. «La educación en Guatemala (s. XVI) como un proceso de enculturación-aculturación», en Alfredo Jiménez (ed.), Antropología histórica: la Audiencia de Guatemala en el siglo XVI: 369-394. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Vargas Ugarte, Rubén. 1969. Historia del seminario de Santo Toribio de Lima, (1591-1900). Lima: Empresa gráfica San Martí.
Vergara Ciordia, Javier. 2004. Historia y pedagogía del seminario conciliar en Hispanoamérica, 1563-1800. Madrid: Dykinson.
Vergara Ciordia, Javier. 2005. «Datos y fuentes para el estudio de los seminarios conciliares en Hispanoamérica: 1563-1800». Anuario de Historia de la Iglesia 14: 239-300.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.