Francisco de Páramo (1565-1616), copyist of plainchant books in colonial Spanish America: new lights on his life and work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/hs.2023.27

Keywords:

plainsong books, music copyists, colonial Spanish America, Viceroyalty of New Spain, Viceroyalty of Peru, Francisco de Páramo, Francisco del Royal Medinilla

Abstract


As with other music copyists of the colonial period, little is known about the life and work of Francisco de Páramo. His activity in Bogotá and Lima is documented, but the known data spans only the last ten years of his life (1606-1616). His case, moreover, is enigmatic since some testimonies suggest that he was already a prestigious copyist in 1606 when Archbishop Lobo Guerrero hired him to write plainchant books for the Cathedral of Bogotá. However, no data on him is known before that year. Based on unpublished sources from different Latin American archives, this work sheds new light on his activity before 1606, showing that Páramo was not only a significant copyist and illuminator in South America, as previously thought, but virtually in all colonial Spanish America. In doing so, it unveils hitherto ignored links between choir book collections copied in the viceroyalties of New Spain and Peru.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrés-Fernández, David. 2022. «A First Inventory of Plainchant Books up to 1900 in Santiago, Chile». Fontes Artis Musicae 69, 1: 1-27. https://doi.org/10.1353/fam.2022.0003

Andrés-Fernández, David y Alejandro Vera. 2022. Los cantorales de la Catedral de Lima: estudio, reconstrucción y catálogo. Madrid: Sociedad Española de Musicología.

Bermúdez, Egberto. 1996. «Organización musical y repertorio en la Catedral de Bogotá durante el siglo XVI». Ensayos: Historia y Teoría del Arte 3: 44-54.

Bermúdez, Egberto. En prensa. «Josquin y nosotros: quinientos años después». En Musicología, instrumentos, discos e intérpretes. 10 años Maestría en Musicología, edición de Egberto Bermúdez. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia / Fundación de Música.

Bruno, Paula. 2016. «Biografía, historia biográfica, biografía-problema». Prismas 20, 2: 267-272.

Burdiel, Isabel. 2014. «Historia política y biografía: más allá de las fronteras». Ayer 93, 1: 47-83.

Castañeda Delgado, Paulino. 1976. «Don Bartolomé Lobo Guerrero, tercer arzobispo de Lima». Anuario de Estudios Americanos 33: 57-103.

Chávez Bárcenas, Ireri. 2018. «Singing in the City of the Angels: Race, Identity, and Devotion in Early Modern Puebla de los Ángeles». Tesis doctoral, Princeton University.

Delgado Parra, Gustavo. 2010. Un libro didáctico del siglo XVIII para la enseñanza de la composición. Valencia: Universitat Politècnica de València.

Fajardo de Rueda, Marta. s/f. «Páramo, Francisco de». En Diccionario biográfico español. Madrid: Real Academia de la Historia. Disponible digitalmente en https://dbe.rah.es/biografias/61033/francisco-de-paramo.

Gembero Ustárroz, María. 2007. «Migraciones de músicos entre España y América (siglos XVI-XVIII): estudio preliminar». En La música y el Atlántico. Relaciones musicales entre España y Latinoamérica edición de María Gembero Ustárroz y Emilio Ros-Fábregas, 17-58. Granada: Editorial Universidad de Granada.

Gembero Ustárroz, María. 2021. «Music Books for Lima Cathedral and their Social Context in the Early Seventeenth Century: Black Slaves as a Guarantee for Producing a New Plainchant Library». En Theatres of Belief: Music and Conversion in the Early Modern City, edición de Marie- Alexis Colin, Iain Fenlon y Matthew Laube, 105-126. Turnhout: Brepols. https://doi.org/10.1484/M.EM-EB.5.129719

Gerhard, Peter. 1986. Geografía histórica de la Nueva España, 1519-1821. México: UNAM.

Gerhard, Peter. 1991. La frontera sureste de la Nueva España. México: UNAM.

Giraldo Jaramillo, Gabriel. 1955. «Francisco de Páramo. Miniaturista y calígrafo santafereño del siglo XVII». Bolívar 45: 1075-1092.

Godoy Aguirre, Mario. 2012. «La música, los caciques y la sociedad quiteña en la época colonial». En Memorias del II encuentro internacional de musicología, edición de Mario Godoy Aguirre, 320-368.

Loja, Ecuador: Ministerio de Cultura. Illari, Bernardo. 2001. «Polychoral Culture: Cathedral Music in La Plata (Bolivia), 1680-1730». Tesis doctoral, The University of Chicago.

Iriarte, Carolina. 2001. «Páramo, Francisco de». En Diccionario de la música española e hispanoamericana, edición de Emilio Casares, 458-459. Madrid: SGAE.

Izquierdo, José Manuel y Zoila Vega Salvatierra. 2017. «Nuevos aportes acerca de la vida del compositor peruano-boliviano Pedro Ximénez Abrill Tirado (1784-1856)». Revista Musical Chilena LXXI, 227: 48-78. https://doi.org/10.4067/s0716-27902017000100048

Jambou, Louis. 1989. «Documentos relativos a los músicos de la segunda mitad del siglo XVII de las capillas y villa y corte de Madrid, sacados de su Archivo de Protocolos». Revista de Musicología XII, 2: 469-514. https://doi.org/10.2307/20795338

Marín López, Javier. 2007. «Música y músicos entre dos mundos: la Catedral de México y sus libros de polifonía (siglos XVI-XVIII)». Tesis doctoral, Universidad de Granada. https://doi.org/10.2307/20797898

Morales Abril, Omar. 2006. «Florecimiento de la música del culto divino en la catedral de Puebla de los Ángeles durante el gobierno diocesano del doctor don Diego Romano». En Memorias del i coloquio nacional Musicat 'Música, catedral y sociedad', edición de Lucero Enríquez y Margarita Covarrubias, 219-234. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas.

Morales Abril, Omar. 2013. «Gaspar Fernández: su vida y obras como testimonio de la cultura musical novohispana a principios del siglo XVII». En Ejercicio y enseñanza de la música, edición de Arturo Camacho, 71-125. Oaxaca: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social.

Morales Abril, Omar. 2016. «Nueva aproximación al estudio de la música en las catedrales de la América hispana durante el período

colonial: fuentes, enfoques y criterios que actualizan los aportes de Stevenson». En Música colonial iberoamericana: revisión y actualización de los aportes de Robert Stevenson (Memorias del XI encuentro científico simposio internacional de musicología), coordinación de Omar Morales Abril, 13-22. Santa Cruz de la Sierra: Asociación Pro Arte y Cultura.

Muñoz Paz, María del Carmen, coord. 2006. Historia institucional de Guatemala: la Real audiencia, 1543-1821. Guatemala: USAC.

Perdomo Escobar, José Ignacio. 1963. Historia de la música en Colombia. Bogotá: ABC (tercera edición; edición original de 1958).

Pérez Ruiz, Bárbara. 2012. «La "Librería de canto" de la catedral metropolitana de México (siglo XVI)». En La circulación de música y músicos en la época colonial iberoamericana (Actas del IX encuentro científico simposio internacional de musicología), edición de Aurelio Tello, 201-222. Santa Cruz de la Sierra: Asociación Pro Arte y Cultura.

Pérez Ruiz, Bárbara. 2018. «La Librería de canto de la Catedral de México (1530-1646): un estudio sobre el establecimiento del canto monódico, sus identidades litúrgico-musicales y sus adaptaciones locales en la época postridentina». Tesis doctoral, Universidad Nacional Autónoma de México.

Restrepo Posada, José. 1962. «Los libros corales de la catedral». Boletín Cultural y Bibliográfico, V, 10: 1257-1261.

Retamal Ávila, Julio. 2000. Testamentos de 'indios' en Chile colonial: 1564-1801. Santiago de Chile: Universidad Andrés Bello-Ril Editores.

Reyes Acevedo, Ruth Yareth. 2006. «El testamento de Francisco López Capillas: un testimonio histórico». En Memorias del I coloquio nacional Musicat 'Música, Catedral y Sociedad', edición de Lucero Enríquez y Margarita Covarrubias, 93-101. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas.

Roubina, Evguenia. 2004. El responsorio "Omnes moriemini" de Ignacio Jerusalem: la primera obra novohispana con obligado de violonchelo y su entorno histórico. México D. F.: UNAM.

Sas, Andrés. 1971. La música en la Catedral de Lima, parte 1, Historia general. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Casa de la Cultura del Perú.

Sas, Andrés. 1972. La música en la Catedral de Lima, parte 2, Diccionario biográfico de los músicos que actuaron en su capilla de música. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Instituto Nacional de Cultura.

Seoane, Carlos, Andrés Eichmann, Javier Parrado, Carmen Soliz, Estela Alarcón y Sergio Sánchez. 2000. Melos damus vocibus: códices cantorales platenses, 2 vols. La Paz: Proinsa.

Stevenson, Robert. 1959. The Music of Peru. Aboriginal and Viceroyal Epochs. Washington: OEA.

Stevenson, Robert. 1970. Renaissance and Baroque Musical Sources in the Americas. Washington: OEA.

Veitia Linage, José de. 1672. Norte de la contratación de las Indias occidentales. Sevilla: Imprenta de Juan Francisco de Blas.

Vera, Alejandro. 2013. «Trazas y trazos de la circulación musical en el virreinato del Perú: copistas de la catedral de Lima en Santiago de Chile». Anuario Musical 68: 133-168. https://doi.org/10.3989/anuariomusical.2013.68.150

Wright, Craig. 1989. Music and Ceremony at Notre-Dame of Paris, 500-1550. Cambridge: Cambridge University Press.

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

Vera Aguilera, A., & Morales Abril, O. (2023). Francisco de Páramo (1565-1616), copyist of plainchant books in colonial Spanish America: new lights on his life and work. Hispania Sacra, 75(152), 361–373. https://doi.org/10.3989/hs.2023.27

Issue

Section

Articles