Vicent Macip’s Redemption Calvary in the Valencian context of medieval Vitae Christi
DOI:
https://doi.org/10.3989/hs.2021.029Keywords:
Francesc Eiximenis, Vita Christi, gesture, Vicent Macip, descendit ad inferosAbstract
This paper consists in an iconographic and iconological approach to Vicent Macip’s Redemption Calvary, whose visual discourse explains the redeeming death of Christ, the superiority of His sacrifice over levitical worship and the universal Redemption value. At the same time, it provides the necessary elements for the contemplation of one of the articles of the Catholic Creed: descendit ad inferos (he descended into Hell). At the iconographic analysis, three aspects have been studied: landscape, relationships between characters and gestures. After comparing the painting subject with possible literary sources, we have been able to observe the parallelism between the painted theme in the paintinig and Francesc Eiximenis’ Vida de Jesucrist narration.
Downloads
References
Bonaventura, Pseudo. 1868. Meditationes Vitae Christi en Sancti Bonaventurae. Opera Omnia. 15 vols, Ed A.C. Peltier, vol XII, 509-630. Paris: Bibliopola.
Breydenbach, Bernhard von. 1498. Viaje de la Tierra Santa. Trad. Martín Martínez de Ampies. Zaragoza: Pablo Hurus.
Casale, Ubertinus de. 1485. Arbor vitae crucifixae Jesu Christi. Venecia: Andreas de Bonetis.
Eiximenis, Francesc. Primer llibre del Crestià. ms 40, Arxiu de la Catedral de València.
Eiximenis, Francesc. Vita Christi. ms 209. Biblioteca Universitària de Valencia.
Guigues, le Chartreux. 1970. Lettre sur la vie contemplarive (l'échelle des moines) Douze méditations. Edición Edmund Colledge y James Walsh. París: Éditions du Cerf.
Malla, Felip de. 1980. Memorial del pecador remut. Edición de Manuel Balasch. 3 vols. Barcelona: Barcino.
Sajonia, Ludolfo de. 1495. Meditationes vitae Christi, Lo quart del Cartoxà o Vida de Jesús / arromançat per Johan Roiç de Corella. València: Lope de la Roca.
Villena, Isabel de. 1916. Llibre anomenat Vita Christi. Edición de Ramon Miquel i Planas. 3 vols. Barcelona: Biblioteca Catalana.
Albi, José. 1979. Joan de Joanes y su círculo artístico. 3 vols. Valencia: Institución Alfonso el Magnánimo.
Baier, Karl. 2009. «Meditation and Contemplation in High to Late Medieval Europe». En Yogic Perception, Meditation and Altered States of Consciousness, ed. Eli Franco, 325-349. Wien: Österichische Akademie der Wissenchaftern.
Benito, Fernando. 1981. «Vicente Macip y Joan de Joanes. Semejanzas y diferencias de un estilo pictórico similar». Debats 1: 40-43.
Benito, Fernando. 1988. «Sobre la influencia de Sebastiano del Piombo en España: a propósito de dos cuadros suyos en el Museo del Prado». Boletín del Museo del Prado 9: 5-28.
Benito, Fernando. 1993. «El maestro de Cabanyes y Vicente Macip. Un solo artista en etapas distintas de su carrera». Archivo Español de Arte LXVI, 263: 223-244.
Benito, Fernando y José Luis Galdón, coord. 1997a. Vicent Macip (c. 1475-1550): Museu de Belles Arts de València, del 4 febrer-20 abril 1997. València: Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.
Benito, Fernando y José Luis Galdón. 1997b. «Retablo de San Dionisio y Santa Margarita». En Catálogo de la exposición Vicente Macip (h. 1475-1550). Valencia: Museo de Bellas Artes de Valencia - Generalitat Valenciana.
Benito, Fernando y José Gómez Frechina, coord. 2001. La clave flamenca en los primitivos valencianos: [exposición] Museo de Bellas Artes de València, del 30 de mayo al 2 de septiembre de 2001. València: Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.
Benito, Fernando y José Gómez Frechina, coord. 2006. La col·lecció Orts-Bosch al Museu de Belles Arts de València. València: Generalitat Valenciana.
Brines, Lluís. 2004. La filosofía social y política de Francesc Eiximenis. Sevilla: Grupo Nacional de Editores.
Cerveró, Luis. 1966. «Pintores valentinos. Su cronología y documentación». Archivo de Arte Valenciano XXVII: 19-30.
Company, Ximo y Lluïsa Tolosa. 1997. «Petjades joanesques a la Safor. Reflexions sobre el codi lingüístic més important de la pintura valenciana del segle XVI». En Miscel·lània Josep Camarena, 101-127. Gandia: CEIC Alfons el Vell.
Company, Ximo y Lluïsa Tolosa. 1999a. «De pintura valenciana: Bartolomé Bermejo, Rodrigo de Osona, el Maestro de Artés, Vicente Macip y Joan de Joanes». Archivo Español de Arte 287: 268-278. https://doi.org/10.3989/aearte.1999.v72.i287.764
Company, Ximo y Lluïsa Tolosa. 1999b. «La obra de Vicente Macip que debe restituirse a Joan de Joanes». Archivo de Arte Valenciano LXXX: 50-61.
Denzinger, Heinrich. 1951. Enchiridion Symbolorum: definitionum et declarationum de rebus fidei et morum. Barcelona: Herder.
Ferrer, Albert y Estefanía Ferrer. 2015. «El genio creativo de Joan de Joanes a través de algunas de sus obras maestras». Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada 46: 3-14. https://revistaseug.ugr.es/index.php/caug/article/view/5126
Ferrer, Albert y Estefanía Ferrer. 2016. «Influencias flamencas en la obra de Joan de Joanes a través de las colecciones de Mencía de Mendoza». De Arte: Revista de Historia del Arte 15: 78-95. https://doi.org/10.18002/da.v0i15.3683
Ferrer, Sant Vicent. 1927. Quaresma de Sant Vicent Ferrer: predicada a València l'any 1413. Ed. Josep Sanchis Sivera. Barcelona: InstitucióPatxot.
Feuillet André. 1985. «L'Eucharistie, le Sacrifice du Calvaire, et le Sacerdoce du Christ, d'après quelques données du Quatrième Évangile, comparaison avec les Synoptiques et l'Épitre aux Hébreux». Divinitas 29: 103-149.
Garín y Ortiz de Taranco, Felipe María. 1955. Catálogo-Guía del Museo Provincial de Bellas Artes de San Carlos. Valencia: Institución Alfonso el Magnánimo.
Gregori, Rubén. 2016. «Origen y fuentes textuales del Calvario de la Redención. Aproximación a la representación de los patriarcas venerando la imagen de Cristo en la cruz». Revista Digital de Iconografía Medieval VIII, 15: 67-87. https://www.ucm.es/data/cont/docs/621-2016-06-30-Gregori_Calvario.pdf
Hauf, Albert. 1990. D'Eiximenis a sor Isabel de Villena: aportacióa l'estudi de la nostra cultura medieval. València: IVF-PAM.
Hauf, Albert. 1998. «Text, pintura i meditació: El Speculum Animae atribuït a Sor Isabel de Villena, i la funcióempàtica de l'art religiós». En Actes del VII Congrés de l'AssociacióHispànica de Literatura Medieval, ed. Santiago Fortuño Llorens y Tomàs Martínez Romero, I, 3-57. Castellóde la Plana: Servei de Publicacions Universitat Jaume I.
Hauf, Albert. 2000. «Corrientes teológicas valencianas, s. XIV-XV: Arnau de Vilanova, Ramón Llull y Francesc Eiximenis». En Actas del X Simposio de Teología Histórica. Teología en Valencia: Raíces y retos, buscando nuestros orígenes de cara al futuro, 729-745. Valencia: Publicaciones de Facultad de Teología San Vicente Ferrer.
Heil, John Paul. 1995. «Jesus as the Unique High Priest in the Gospel of John». Catholic Biblical Quartely 57: 729-745.
Lerner, Robert. 2006. «Eiximenis i la tradicióprofètica». Llengua & Literatura 17: 7-28. http://revistes.iec.cat/index.php/LLiL/article/ view/1179/44654
Martínez Aloy, José. 1909-1910. La Casa de la Diputación. Valencia: Tipografía Doménech.
Ocáriz, Fernando. 1982. «La resurrección de Jesucristo». En Memorias del III Simposio Internacional de Teología de la Universidad de Navarra, ed. Lucas Mateo Seco, 749-773. Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra.
Panofsky, Erwin. 1953. Early Netherlandish Paintings. Its Origins and Character. Cambridge: Harvard University Press.
Samper, Vicente. 1994. «Una tabla de Santa Ana, la Virgen y el Niño junto a María Magdalena, identificable con la central del retablo de los Joan (1507) de Vicente Macip». Archivo de Arte Valenciano 85: 35-38.
Samper, Vicente. 2001. «Documentos inéditos para la biografía de los Macip». Archivo Español de Arte LXXIV 294: 163-171. https://doi.org/10.3989/aearte.2001.v74.i294.392
Sanchis Sivera, José. 1909. La catedral de Valencia. Guía histórica y artística. Valencia: F. Vives Mora.
Tena, Pedro. 1998. «Reivindicación de Bernardo de Breidenbach huella de la literatura medieval alemana en España». En Actas del IV Congreso Internacional de la Asociación Internacional Siglo de Oro, edición de María Cruz García de Enterría y Alicia Cordón. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá.
Tolosa, Lluïsa, Ximo Company y Lorenzo Hernández. 2006. «De nuevo sobre Joan Macip, alias Joan de Joanes (c. 1505-1510-1579)». En De pintura valenciana (1400-1600). Estudios y documentación. Coordinado por Lorenzo Hernández Guardiola. Alicante: Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil Albert.
Tormo, Elías. 1932. Valencia: Los Museos. Madrid: Centro de Estudios Históricos.
Vallés, Vicent y Fernando Benito. 1991. «Nuevas noticias de Vicente Macip y Joan de Joanes». Archivo Español de Arte LXIV, 255: 353- 360.
Vanhoye, Albert. 1980. Prêtres anciens, prêtre nouveau selon le Nouveau Testament. Paris: Seuil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.
Funding data
Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers FFI2017-83960-P