Apocryphal Angels in Nun Convents
DOI:
https://doi.org/10.3989/hs.2017.040Keywords:
Apocryphal Angels, Angelic Series, Viceregal Angelology, Female MonasticismAbstract
The preponderance of studies about viceregal angelic series, and the widespread belief that the representation of apocryphal angels is a specific peculiarity of viceregal angelology, have created such a close relation between it and the apocryphal angels, that they are even considered as synonymous. However, both the texts and the presence of this angels in the spanish convents of the XVII century, evidence that the apocryphal angels appeared and they were represented in Spain long before that in its american viceregal. Therefore, it is here where their origins and their meaning should be sought.
Downloads
References
Ávila Vivar, M. 2011. «Relaciones del P. Jerónimo Gracián con las series angélicas de los monasterios reales madrileños. Origen y evolución de las series de los siete príncipes de los ángeles». Reales Sitios 189: 52-72.
Ávila Vivar, M. 2014. «La serie de ángeles del monasterio de San José y San Roque de Aguilar de la Frontera (Córdoba)». Ucoarte 3: 35-47. https://doi.org/10.21071/ucoarte.v3i0.9495
Ávila Vivar, M. 2016. Angelología Barroca. Las Series Angélicas. Barcelona: Edición del autor.
Braccio, G. 2010. «San Laruel Aureo, una imagen controvertida», en Comunicación en Congreso 2010 de la Asociación de Estudios Latinoamericanos: del 6 al 9 de octubre de 2010. Canadá: Toronto. http://lasa.international.pitt.edu/members/congress-papers/lasa2010/files/3928.pdf. Leído 18.11.2013.
Cerón Sanclemente, M.ª E. 2005. La Hueste Angélica de Santa Clara. Bogotá. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Cordero de Ciria, E. 1997. «Arte e Inquisición en la España de los Austrias». Boletín del Museo e Instituto «Camón Aznar» 70.
Fernández López, J. 1991. Programas iconográficos de la pintura barroca sevillana del siglo XVII. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Gamboa Hinestrosa, P. 1996. La pintura apócrifa en el arte colonial. Los arcángeles de Sopó. Bogotá: Editorial Universidad Nacional.
González Estévez, E. 2012. «De fervor regio a piedad virreinal. Culto e iconografía de los Siete Arcángeles». SEMATA, Ciencias Sociais e Humanidades 24: 111-132.
Gonzalo Rubio, C. 1977. La angelología en la literatura rabínica y sefardí. Barcelona: Ameller Ediciones.
Jaramillo Obando, C. 1995. El Arte barroco español y el arte colonial colombiano en las series angélicas. Tesis doctoral inédita. Madrid: Facultad de Bellas Artes de la Universidad Complutense.
Kusche, M. 2003. Retratos y Retratadores Alonso Sánchez Coello y sus competidores: Sofonisba Anguissola, Jorge de la Rúa y Rolán Moys. Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.
Lara Arrebola, Fco. 1980. «Bernabé de Ayala y la serie de ángeles del monasterio de San José y San Roque de Aguilar de la Frontera». Boletín de la Real Academia de Córdoba, Año L. 101: 195-211.
Mesa, J. y Gisbert, T. 1976. «Las series de ángeles en la pintura virreinal». Revista Aeronáutica: 59-66.
Mesa, J. y Gisbert, T. 1983. Los ángeles de Calamarca. La Paz: Compañía boliviana de Seguros.
Mujica Pinilla, R. 1996. Ángeles apócrifos en la América virreinal. Lima: Fondo de Cultura Económica.
Navarrete Prieto, B. 1998. La pintura andaluza del siglo XVII y sus fuentes grabadas. Madrid: Fundación de apoyo a la historia del arte hispánico.
Pérez Villanueva, J. 1979. «Sor María de Agreda y Felipe IV: un epistolario en su tiempo», en Historia de la Iglesia en España: La Iglesia en la España de los siglos XVII y XVIII. IV. Madrid: Editorial Católica.
Puyol Buil, C. 1993. Inquisición y política en el reinado de Felipe IV: los procesos de Jerónimo de Villanueva y las monjas de San Plácido 1628-1660. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. PMid:8250440
Sebastián López, S. 1987. Arcángeles de Sopó. Bogotá: Banco de la República.
Valdivieso, E. 1992. «Ángeles sevillanos en Lima». Buenavista de Indias 6: 34-45.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.