Christmas laugh. Anthropological and religious foundations of clerical comicalness on Christmas

Authors

  • Alberto del Campo Tejedor Universidad Pablo de Olavide (Sevilla)

DOI:

https://doi.org/10.3989/hs.2014.089

Keywords:

Christmas, clerical festivals, laugh, eutrapelia, humiliation, satire, rites of passage

Abstract


The comicalness of many of the popular and clerical festivals in the winter cycle has been mostly interpreted as a pagan and profane survival, objected to Christian faith. This paper discusses this simplistic thesis and adduces evidences that allows to understand the struggles between detractors and sympathizers of the polemic burlesque festivals on Christmas. We study the type of paschal joy that certain theology has justified in consideration of reasons such as the eutrapelia or the exemplary character of the humiliation and the humility in rituals based on investment of roles. Christmas laugh appears then as a fundamental ingredient of a mytho-logic in which turbulence, joviality, even obscenity, constitute liminal forms in collaborating with the eternal cycle of birth, death and resurrection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amades, J. 1950. Costumari Català. El curs de l’any. Vol. I. Barcelona: Salvat Editores.

Amezcua, M. 1997. Crónicas de cordel. Jaén: Diputación Provincial.

Arce de Otálora, J. 1995. Los coloquios de Palatino y Pinciano. Edición de José Luis Ocasar Ariza. 2 vols. Madrid: Fundación José Antonio de Castro, Turner.

Arlt, W. 1970. Ein Festoffizium des Mittelalters aus Beauvais in seiner liturgischen und musikalischen Bedeutung. 2 vols. Colonia: Arno Volk Verlag.

Autoridades, Diccionario de. 1990. Real Academia Española. 3 vols. Madrid: Gredos.

Bajtin, M. 1987. La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. El contexto de François Rabelais. Madrid: Alianza Editorial.

Baleztna, J. 1979. El rey de la Faba. Pamplona: Diputación Foral de Navarra.

Bayless, M. 1996. Parody in the Middle Ages: the Latin tradition. Michigan: The University of Michigan Press.

Braga M. de. 1981. Sermón contra las supersticiones rurales. Texto revisado y traducción de Rosario Jove Clols. Barcelona: Ediciones El Albir.

Bravo-Villasante, C. (ed.). 1978. Villancicos del siglo XVII y XVIII. Madrid: Editorial Magisterio Español.

Burucúa, J. E. 2001. Corderos y elefantes. La sacralidad y la risa en la modernidad clásica. Siglos XV a XVII. Madrid y Buenos Aires: Miño y Dávila, Universidad de Buenos Aires.

Caro Baroja, J. 1965. El Carnaval. Análisis histórico-cultural. Madrid: Taurus.

Caro Baroja, J. 1979. Ensayos sobre la cultura popular española. Madrid: Editorial Dosbe.

Caro Baroja, J. 1985. Las formas elementales de la vida religiosa (siglos XVI y XVII). Madrid: Sarpe.

Caro, R. 1978. Días geniales o lúdricos. 2 vols. Madrid: Espasa-Calpe.

Casas de las, fray B. 1909. Historiadores de Indias. I. Madrid: NBAE, XIII.

Castro, E. 1996. Introducción al teatro latino medieval. Textos y públicos. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

Ciudad, R. 1987. "El baile de las ánimas de Almedina (Ciudad Real)" en Actas de las III Jornadas de Etnología de Castilla La Mancha: 293-298. Toledo: JCMM.

Covarrubias de Orozco, S. 1995. Tesoro de la Lengua Castellana o Española. Edición de Felipe C.R. Maldonado, revisada por Manuel Camarero. Madrid: Editorial Castalia.

Del Campo Tejedor, A.; Corpas García, A. 2005. El mayo festero. Ritual y Religión en el triunfo de la primavera. Sevilla: Fundación José Manuel Lara, Editorial Planeta.

Del Campo Tejedor, A. 2006. "Mal tiempo, tiempo maligno, tiempo de subversión ritual. La temposensitividad agrofestiva invernal". Revista de Dialectología y Tradiciones Populares 61/1: 103-138. http://dx.doi.org/10.3989/rdtp.2006.v61.i1.4

Del Campo Tejedor, A. 2008. "Hacer el loco. Muerte, miedo y subversión en torno a la Navidad" en VI Jornadas de Protección del Patrimonio Histórico de Écija: 103-143. Écija.

Del Campo Tejedor, A. 2009. "Diversiones clericales burlescas en los siglos XIII al XVI: las misas nuevas". La Corónica, A Journal of Medieval Hispanic Languages, Literatures and Cultures 38. I: 55-95.

Del Campo Tejedor, A. 2010. "El teatro religioso navideño de la Restauración. Continuismo y adaptación de una tradición didáctico-burlesca". Bulletin Hispanique 112, 2: 671-716. http://dx.doi.org/10.4000/bulletinhispanique.1237

Del Campo Tejedor, A. 2012. Tratado del burro y otras bestias. Una historia del simbolismo animal en Occidente. Sevilla: Aconcagua.

Díaz, J.; Alonso Ponga, J.L. 1983. Autos de Navidad en León y Castilla. León: Santiago García editor.

Erasmo de Rotterdam, D. 2002. Elogio de la locura o Encomio de la Estulticia. Introducción de José Antonio Marina, edición y traducción de Pedro Voltes. Madrid: Espasa-Calpe.

Evans-Pritchard, E. 1978. La relación hombre-mujer entre los azande. Barcelona: Editorial Crítica.

Fradejas, J. 1996. "Fray Hernando de Talavera y el teatro: `el obispillo´". Epos, Revista de Filología 12: 457-472.

Frankfort, H.; Frankfort, H. Mrs.; Wilson, J.A.; Jacobsen, T. 1951. Before Philosophy. A Study of the primitive myths, beliefs, and speculations of Egypt and Mesopotamia, out of which grew the religions and philosophies of the later world. Harmondsworth: Penguin.

Friedberg, A. 1878-1881. Corpus Iuris Canonici. Ediptio lipsienis secunda. Pars Prior, Decretum Magistri Gratiani, Pars Secunda, Decretalium Collectionum: Lipsiae.

Gaignebet, C. 1984. El Carnaval. Ensayos de mitología popular. Barcelona: Editorial Alta Fulla.

García y García, A. 1990. Synodicon Hispanum. Vol. V. Madrid: BAC.

García y García, A. 1993. Synodicon Hispanum. Vol. VI. Madrid: BAC.

García y García, A. 2007. Synodicon Hispanum. Vol. VIII. Madrid: BAC.

García Mercadal, J. 1999. Viajes de Extranjeros por España y Portugal, desde los tiempos más remotos hasta comienzos del siglo XX. Salamanca: Junta de Castilla y León, Consejería de Educación y Cultura.

Giordano, O. 1995. Religiosidad popular en la Alta Edad Media. Madrid: Gredos.

Goering, A. 1962. Venezuela, el más bello país tropical. Mérida: Universidad de Los Antes.

Goody, J. 1998. El hombre, la escritura y la muerte. Conversación con Pierre-Emmanuel Dauzat. Barcelona: Península.

Gose, P. 2004. Aguas mortíferas y cerros hambrientos. Ritos agrarios y formación de clases en un pueblo andino. Quito-Ecuador: Abya-Yala.

Granada de, fray Luis. 1999. Obras completas. Vol. 24. Sermones de tiempo I/1. Transcripción y traducción de Ricardo Alarcón Buendía, edición y notas de Álvaro Huerga. Madrid: Fundación Universitaria Española, Dominicos de Andalucía.

Granada de, fray Luis. 2004. Obras completas. Vol. 41. Sermones de santos I/3. Traducción de Donato González-Reviriego, edición y notas de Álvaro Huerga, Madrid: Fundación Universitaria Española, Dominicos de Andalucía.

Harris, O. 1982. "The dead and the devils among the Bolivian Laymi" en M. Bloch y J. Parry (comps.), Death and the regeneration of life: 45-73. Cambridge: Cambridge University Press.

Heers, J. 1988. Carnavales y fiestas de locos. Barcelona: Península.

Jacobelli, M.C. 1991. Risus Paschalis. El fundamento teológico del placer sexual. Barcelona: Planeta.

Jean-Paul (Richter, J.P.). 1836. Pensées de Jean Paul, extraites de tous ses ouvrages; traduites de l´allemand par M. le M. de la Grange. París-Estrasburgo.

Le Goff, J. 2006. I riti, il tempo, il riso, cinque saggi di storia medievale. Bari: Editori Laterza.

Le Roy Ladurie, E. 1980. Carnival. A People’s Uprising at Romans 1579-1580. Londres: Scholar Press.

Lévi-Strauss, C. 2000. Antropología estructural. Barcelona: Paidós.

Limón, A. 1981. Costumbres populares andaluzas de nacimiento, matrimonio y muerte. Sevilla: Diputación de Sevilla.

López Alonso, C. 1988. Locura y Sociedad en Sevilla: historia del Hospital de los Inocentes (1436 ?-1840). Sevilla: Diputación de Sevilla.

López de Ayala y Álvarez de Toledo, J. 1901. "Sobre una curiosa práctica en la Catedral de Toledo. El Obispillo de San Nicolás", en Toledo en el siglo XVI después del vencimiento de las comunidades. Madrid.

Massip, F. 1992. El teatro medieval. Voz de la divinidad, cuerpo de histrión. Barcelona: Montesinos editor.

Milá y Fontanals, M. 1895. Obras Completas. Vol. VI. Opúsculos Literarios. Barcelona: Librería de Álvaro Verdaguer.

Minois, G. 2005. Historia de los infiernos. Barcelona: Paidós.

Montargón, J. fr. 1785. Diccionario apostolico. Madrid: Imprenta de Don Benito Cano.

Montero, L. 1960. Poesía religiosa española (Antología). Zaragoza: Editorial Ebro.

Owst, G. R. 1966. Literature and pulpit in Medieval England. Oxford: Basil Blackwell.

Paz y Melia, A. 1964. Sales españolas o Agudezas del ingenio nacional. Madrid: BAE, Atlas.

Plandolit, L. J. 1963. El Apóstol de América San Francisco Solano. Madrid: Editorial Cisneros.

Prévot, B. 2004. "Festum baculi: fête du bâton ou fête des fous à Châlons, au Moyen Age", en Mougin, S., Grossel, M.-G. (eds.), Poésie et Rhétorique du non-sens : littérature médiévale, littérature oral. Reims: Presses universitaires de Reims.

Propp, V. 1983. Edipo a la luz del Folklore y otros ensayos de etnografía. Barcelona: Bruguera.

Salinas, M. 2005. Canto a lo divino y religión popular en Chile hacia 1900. Santiago de Chile: LOM Ediciones.

Satrústegui, J. Mª. 1988. Solsticio de invierno. Iruñea, Estella: Gráf. Lizarra.

Strecker, K. 1964. Monumenta Germaniae historica: poetae latini aevi carolini. Vol. IV-2. Berlín: Weidmann.

Turner, V. 1988. El proceso ritual. Estructura y antiestructura. Madrid: Taurus.

Van Gennep, A. 1969. Les rites de passage. París: Mouton.

Villalón, C. de. 1982. El Crotalón. Edición de Asunción Rallo. Madrid: Cátedra.

Vorágine S. de la. 2004. La leyenda dorada. 2 vols. Madrid: Alianza Forma.

Vyncke, F. 1992. "La religión de los eslavos" en Puech, H.-C., Historia de las Religiones. Vol. 3. Las religiones antiguas. Madrid: Siglo Veintiuno.

Downloads

Published

2014-12-30

How to Cite

del Campo Tejedor, A. (2014). Christmas laugh. Anthropological and religious foundations of clerical comicalness on Christmas. Hispania Sacra, 66(Extra_2), 195–242. https://doi.org/10.3989/hs.2014.089

Issue

Section

Articles