María de Jesús, “Quid Ploras?”
DOI:
https://doi.org/10.3989/hs.2014.074Keywords:
Crying, Tears, Mystics, Nuns, Nueva Granada, White VeilAbstract
The high frequency, intensity, and multi-functionality of the crying episodes in the life story of the Carmelite Neogranadine María de Jesús stand out: What kind of feelings accompanies the tears of this nun? What narrative function do the tears have in her writing? What is the relationship between her crying and her mystical experience? The main objective of this article is to analyze the role of weeping in the discourse of this nun, the only white-veiled nun, i.e., of low social status, known in Nueva Granada to whom her confessors had solicited registering her mystical experiences in writing. The life story of another visionary, Mother Jerónima Nava y Saavedra, contemporary and compatriot of María de Jesús, is also used, in order to make some comparisons that allow to explain how crying is used as a rhetorical exercise to mean similar phenomena, in a different manner.
Downloads
References
Aubé-Bourligueux, Jocelyne. 2011. "Del 'don' de lágrimas en la Escritura, al 'don' de la escritura en las lágrimas en la obra de Federico García Lorca". E-CRINI no. 2: 1-27. Nantes: Université de Nantes.
Bayne, Sheila. Page. 1981. Tears and Weeping: An Aspect of Emotional Climate Reflected in Seventeenth-Century French Literature. Paris: Editions Jean-Michel Place.
Bilinkoff, Jodi. 2005. Related Lives: Confessors and their Female Penitents 1450-1750. Ithaca: Cornell University Press.
Burton, Richard D. E. 2004. Holy Tears, Holy Blood: Women Catholicism, and the Culture of Suffering in France: 1840-1970. Ithaca: Cornell University Press.
Castillo, V. M. Francisca Josefa de. 1968. "Su vida", en Darío Achury Valenzuela (ed.), Obras completas de la madre Francisca Josefa de la Concepción de Castillo: 1-214. Bogotá: Banco de la República, 2 vols.
Chalier, Catherine. 2007. Tratado de las lágrimas. Salamanca: Ediciones Sígueme.
Charvet, Jean-Loup. 2000. L'éloquence des larmes. Paris: Desclée de Brouwer.
Christian Jr., William A. 2009. "Llanto religioso provocado en España en la Edad Moderna", en: María Tausiet y James S. Amelang (eds.), Accidentes del alma: las emociones en la Edad Moderna: 144-165. Madrid: Abada Editores.
Cioran, E. M. 2008. De lágrimas y de santos. Barcelona: Fábula Tusquets Editores.
Cioran, E. M. 2010. El ocaso del pensamiento. Barcelona: Fábula Tusquets Editores.
Esguerra, Helena. 2006. María de Jesús: una mística desconocida. Bogotá: Editorial Kimpres Ltda.
Fajardo de Rueda, Marta et al. 2005. Tesoros artísticos del Convento de las Carmelitas Descalzas de Santafé de Bogotá. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Frey II, William H. 1985. Crying: the mystery of tears. Minneapolis: Winston Press.
González Roldán, Aurora. 2009. La poética del llanto en sor Juana Inés de la Cruz. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
Guibert, Joseph de, S. J. 1986. The Jesuits: Their Spiritual Doctrine and Practice. Chicago: Loyola University Press.
Herrera, Clara. 2013. Las místicas de la Nueva Granada: tres casos de búsqueda de la perfección y construcción de la santidad. Barcelona: Paso de Barca. (En prensa).
Kottler, Jeffrey A. 1996. El lenguaje de las lágrimas. Barcelona: Paidós.
Knuth, Elizabeth. 1994. "The Gift of Tears in Teresa of Avila". Mystics Quarterly, vol. 20. no. 4: 131-142.
Lange, Marjorie E. 1996. Telling Tears in the English Renaissance. Leiden: E. J. Brill.
Loyola, San Ignacio de. 2007. Ejercicios espirituales. Barcelona: Linkgua ediciones S. L.
Lutz, Tom.1999. Crying: The Natural & Cultural History of Tear. New York: W. W. Norton & Company.
María de Jesús. 1947. "Escritos de la Hermana María de Jesús", en Germán María Del Perpetuo Socorro, R.P. y Luis Martínez Salgado (eds.), Historia del Monasterio de Carmelitas Descalzas de San José de Bogotá y noticias breves de las Hijas del Carmelo en Bogotá: 321-414). Bogotá: Editorial Cromos.
María de Jesús de Ágreda.1860. Mística ciudad de Dios, milagro de su omnipotencia y abismo de la gracia; historia divina y vida de la Virgen Madre de Dios. Barcelona: Imprenta de P. Riera.
Mechoulan, E. & Lapidus, R. 2005. "Immediacy and Forgetting". SubStance 34(1), 145-158, Wisconsin: University of Wisconsin Press. http://dx.doi.org/10.1353/sub.2005.0011
Miola, Robert S. 2007. Early Modern Catholicism: An Anthology of Primary Sources. Oxford: Oxford University Press.
Nava y Saavedra, Jerónima.1994. Jerónima Nava y Saavedra (1669 – 1727) – Autobiografía de una monja venerable. Ángela Inés Robledo (ed.), Cali: Ediciones Universidad del Valle.
Olmos, Juan de. 1994. "Elogio de la autora", en Ángela Inés Robledo (ed.), Jerónima Nava y Saavedra (1669-1727) – Autobiografía de una monja venerable: 31-51. Cali: Ediciones Universidad del Valle.
Osuna, Francisco de. 1911. "Tercer abecedario espiritual", en: Miguel Mir (ed.), Escritores místicos españoles: 319-587. Madrid: Bailly/Baillière.
Sales, Francisco de. 2006. Tratado del amor de Dios. Buenos Aires: Grupo Editorial Lumen.
Siena, Catalina de. 1966. The Orcherd of Syon. Phyllis Hodgson y Gabriel M. Liegey (eds.), London: Early English Text Society.
Tausiet, María. 2009. "Agua en los ojos", en: María Tausiet y James S. Amelang (eds.), Accidentes del alma: las emociones en la Edad Moderna: 167-202. Madrid: Abada Editores.
Teresa de Jesús, Santa. 1976. Camino de perfección. Madrid: Ediciones Rialp, S. A.
Teresa de Jesús, Santa. 1987. Libro de la vida. Madrid: Ediciones Cátedra, S. A.
Viladesau, Richard. 2008. The Triumph of the Cross: The Passion of Christ in Theology and the Art. Oxford: Oxford University Press. http://dx.doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195335668.001.0001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.