The music intervention in royal funerals in the cathedral of Cuenca [1598-1621]
DOI:
https://doi.org/10.3989/hs.2013.004Keywords:
History of music, Musicology, Music, Cathedral, Music chapel, Religious institutions, Sacred Festivity, Philip II, Margaret of Austria, Philip III, CuencaAbstract
The article discusses the uniqueness of music in the office of the dead from a first look at Funeral acts that took place in the cathedral of Cuenca between 1598 and 1621, related to the deaths of Philip II, Margaret of Austria and Philip III: ceremonies of marked magnificence, repeated in major Spanish cities. After analyzing your organization the article includes the transcription of five documents that contain data associated unpublished historical and artistic interest.
Downloads
References
Aldazabal, J. 1993. La celebración de las exequias. Barcelona: Centre de Pastoral Litúrgica.
Allo Manero, A. y Esteban Lorente, J. F. 2004. «El estudio de las exequias reales de la monarquía hispana: siglos XVI, XVII, XVIII», en Artigrama, 19, pp. 39-94.
Barrio Moya, J. L. 1983. «Las honras fúnebres de la Reina Margarita de Austria en la Catedral de Cuenca», en Cuenca, 21 y 22, pp. 53-63.
Campos y Fernández de Sevilla, J. 2001. «Exequias en honor de Felipe III celebradas en Lima en 1621», en Hispania Sacra, 53, pp. 327-344.
Ceremoniale Episcoporum iussu Clementis VIII, Pontificis Maximi novissime reformatum. Omnibus ecclesiis, praecipue autem Metropolitanis, Cathedralibus & Collegiatis per utili, ac necessarium. Venetiis Ex Typographia Nicolai Misserini, Anno Iubilar MDC, Mense Septembris.
Collado, Francisco J. 1869. Descripción del túmulo y relación de las exequias que hizo la ciudad de Sevilla en la muerte del rey don Felipe II. Sevilla: Ed. Francisco de Borja Palomo (Bibliófilos Andaluces).
Correa, B. 1977. «Los túmulos de Felipe III y Margarita de Austria en la Catedral de Sevilla», en Archivo Hispalense, 185, pp. 149-176.
Cuesta Hernández, L. J. 2008. «Mexico insigne honras celebro a su rey: algunas precisiones sobre el ceremonial fúnebre de la dinastía de los Austrias en la Nueva España», en Via Spiritus, 15, pp. 111-136.
Flores Rodrigo, S. 2005 «La música en las exequias reales de la ciudad de Barbastro en el siglo XVII», en Música y cultura urbana en la edad moderna (A. Bombi, J.-J. Carreras, M. A. Marín, eds.) Valencia: Universidad de Valencia, pp. 295-305.
González Marín, L. A. 2004. Música para exequias en tiempo de Felipe IV. Barcelona, CSIC.
Hoppin, R. H. 1991. La música medieval. (Trad.: Pilar Ramos). Madrid: Akal Música. PMid:1778935
Lázaro, E. 1963. «Año de 1598: Muere Felipe II», en Boletín del Excmo. Ayuntamiento de Cuenca¸ año IX, nº 33.
López Calo, J. 1988. Historia de la música española, 3. siglo XVII. Madrid: Alianza Música.
Martínez Gil, F. 2000. Muerte y sociedad en la España de los Austrias. Cuenca: Ediciones de la UCLM.
Martínez Millán, M. 1988. Historia musical de la Catedral de Cuenca. Cuenca, Publicaciones de la Excma. Diputación Provincial.
Rigual, J. (trad.) 1805. Oficio de difuntos, orden de los entierros, los siete salmos penitenciales, con la Letanía de los Santos, y las Oraciones de la Iglesia contra las tempestades. Madrid: Imprenta Real.
Rokiski Lázaro, M. L. 1980. «Túmulo de Felipe II en Cuenca», en Cuenca, 14 y 15, pp. 49-54.
Rubio, S. 1983. Historia de la música española, 2. Madrid: Alianza Música. PMCid:PMC341626
Torre García, E. 2000. «Los Austrias y el poder: la imagen en el siglo XVII», en Historia y Comunicación Social, número 5, pp. 13-29.
Yáñez, J. 1723. Memorias para la historia de don Felipe III, rey de España. Madrid: Nicolás Rodríguez Franco, Impressor de Libros.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.